Mijn Communities
Help

Wet arbeidsmarkt in balans - Veelgestelde vragen

01-01-2021 01:00 (Bijgewerkt op 13-01-2022)
  • 0 Antwoorden
  • 0 kudos
  • 239 Weergaven

Deze lijst geeft korte, bondige antwoorden op de meest gestelde vragen. De details vind je in de release notes van de WAB of die van de betreffende applicatie.

Algemeen

Vraag Antwoord
Wanneer gaat de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) in? Per 1 januari 2020 treedt de WAB in werking.
Welke impact heeft de WAB? De WAB heeft impact op HR-processen en de (financiële) administratie. Dus op zowel de HR Core applicatie alsop de Payroll-engine.
Hoe informeert Visma | Raet mij over de impact van de WAB?

Wij publiceren maandelijks specifieke WAB-release notes met informatie over de combinatie van de HR Core applicatie en de Payroll-engine
De release notes per applicatie bevatten de meer gedetailleerde informatie.

Welke middelen krijg ik voor afhandeling van de WAB ter beschikking? Onder meer nieuwe rubrieken en invoercodes om de juiste gegevens in de applicatie in te voeren en via de Payroll-engine te laten verwerken.

Transitievergoeding

Vraag Antwoord
Kan ik al berekeningen uitvoeren voor de transitievergoeding? Op het Youforce portaal vind je een rekentool gebaseerd op de nieuwe regels voor 2020. Kijk bij ‘Nieuws’ of zoek naar ‘rekentool’ bij de publicaties.
Wat gebeurt er als een nabetaling (eindafrekening) van een variabele beloning plaatsvindt ná uitbetaling van de transitievergoeding? Een nabetaling (eindafrekening) wordt niet meegenomen in de berekening van de transitievergoeding omdat deze buiten de referteperiode valt.
Ik heb een medewerker die onder de 18 jaar was bij de ingangsdatum van het dienstverband. Hoe wordt de transitievergoeding berekend in Payroll Business. 

Payroll Business berekent de transitievergoeding vanaf de datum in dienst, ongeacht de leeftijd van de medewerker. Wanneer de medewerker onder de 18 jaar is en minder dan 12 uur per week heeft gewerkt, wordt deze periode ook meegenomen in de bepaling van de dienstjaren door Payroll Business. Ondanks dat in dit geval de periode voor het 18e jaar, waarbij minder dan 12 uur per week verloond is, uitgesloten mag worden voor de bepaling van de dienstjaren voor de berekening van de transitievergoeding. 

In deze situatie kun je op twee manieren vastleggen dat de dienstverbandperiode voor de bepaling van de transitievergoeding moet worden gecorrigeerd:

  1. Je kunt afwijkende jaren, maanden en dagen opgeven als je de duur van het dienstverband berekent. Hierin kun je rekening houden met de periode dat de medewerker nog geen 18 was én minder dan 12 uur per week heeft gewerkt.
  2. Je kunt de afwijkende datum in dienst opgeven op basis van de datum dat de medewerker 18 jaar werd en/of gemiddeld meer dan 12 verloonde uren per week heeft. 

Payroll

Vraag Antwoord
Vallen min/max contracten onder het hoge percentage?

De uitbetaalde meeruren vallen onder de 30% toets.

Welke uren worden meegenomen voor de 30% toets?

Alle verloonde (gewerkte) uren voor de Loonaangifte tellen mee: meeruren, overuren, uitbetaalde verlofuren, et cetera.

Via een grondslag kan je uren aan de verloonde uren toevoegen.

Contracten

Vraag Antwoord
Hoe ga ik om met het aanbieden van een contract aan oproepkrachten? In Self Service kun je een proces inrichten voor een automatisch aanbod na twaalf maanden dat beide partijen (digitaal) ondertekenen.

Moet een oproepkracht worden omgezet bij acceptatie van een vast contract?

Als een oproepkracht besluit om een vast contract te accepteren, moet u voor de medewerker een nieuw contract aanmaken.
Hoe kan ik in Payroll Business een tijdelijke uitbreiding van uren vastleggen en hoe vindt de 30% toets plaats voor de premiedifferentiatie?

Bij een vastgelegde tijdelijke uitbreiding van uren, dient dit via een nieuw IKV tegen WW hoog aangegeven te worden. U kunt dit in ons applicatie vastleggen door middel van het kopiëren van de medewerker en een tijdelijk contract ten behoeve van de tijdelijke uitbreiding van uren vast te leggen. 

Is er sprake van een meerwerk, of overwerk, dan adviseren wij dit via meeruren vast te leggen. Op deze wijze worden deze uren meegenomen in de 30% toets van de verloonde uren versus de contracturen en eventuele herziening. Er vindt een inventarisatie plaats op basis van de marktbehoefte voor toekomstige uitbreidingen.

Wat moet ik doen als ik meeruren hebt toegepast bij een tijdelijke contractuitbreiding in januari/februari van dit jaar?

Splits de contracturen en de Tijdelijke uitbreiding in 2 dienstverbanden vanaf januari zoals vermeld door middel van het kopiëren van de medewerker. Dit resulteert in een dienstverband voor het vaste dienstverband en een dienstverband voor de Tijdelijke uitbreiding.

Loonstroken

Vraag Antwoord
Er moeten nieuwe verplichte velden op de loonstrook komen, hoe doe ik dat? Vanaf 1 januari 2020 moet je drie nieuwe gegevens op de salarisstrook weergeven. HR Core Beaufort biedt hiervoor de benodigde rubriekcodes.

 

Publishing Date : 3/10/2020

Medewerkers